Πέμπτη, 11 Δεκεμβρίου 2014

Όταν το Πειραματικό συνάντησε ...την Τέχνη - Συνέντευξη από την ταλαντούχα ηθοποιό κ. Ελένη Ζιώγα



γράφει η Μαγδαληνή Μπλόσκα


Η Ελένη Ζιώγα είναι μια ηθοποιός με εξαιρετικά δείγματα γραφής στον καλλιτεχνικό χώρο και μεγάλο ταλέντο στη δουλειά της. Της ζητήσαμε λοιπόν  να μας παραχωρήσει μία συνέντευξη σχετικά με τις εμπειρίες της στην έως τώρα καλλιτεχνική και επαγγελματική της πορεία. Η συζήτηση μαζί της ήταν μια ιδιαίτερη και αποκαλυπτική εμπειρία που μας μύησε για λίγο στα άδυτα της τέχνης. "Όταν υποκρίνεσαι στη ζωή το κάνεις για να πετύχεις ένα στόχο για το συμφέρον σου.  Αντίθετα, όταν υποκρίνεσαι στη σκηνή, το κάνεις για να υπηρετήσεις τον άνθρωπο και τα ευγενή του ιδεώδη" μας είπε η κυρία Ζιώγα φωτίζοντας το αληθινό νόημα του να είσαι ηθοποιός!

Η συνέντευξη
Δημοσ.- Κυρία Ζιώγα, είστε μία ηθοποιός με ενεργή παρουσία στο χώρο του θεάτρου και της τηλεόρασης για πολλά χρόνια. Πώς θα περιγράφατε μέσα από τη δική σας πορεία και τις εμπειρίες σας τον ιδανικό ηθοποιό;
Ελ. Ζιώγα -Τον ηθοποιό, όπως και κάθε καλλιτέχνη  στην ιδανική του μορφή, τον περιγράφω σαν το κατ΄εξοχήν ελεύθερο πνεύμα .  Όμως, πόσο μακριά  είμαστε όλοι απ΄το ιδανικό...

Δημοσ.- Όταν υποδύεστε ένα ρόλο που είναι τελείως αντίθετος με την προσωπικότητά σας, κατά πόσο αυτός ο ρόλος επηρεάζει την καθημερινή σας ζωή;
Ελ. Ζιώγα -Κατά το ποσοστό που αφήνεις  τον εαυτό σου να κολακευτεί απ΄τις επιδόσεις του. Ευθέως ανάλογα, δηλαδή,  με τον καλλιτεχνικό σου εγωϊσμό. Όσο λιγότερο εγωϊστής είσαι τόσο λιγότερο παίρνεις στα σοβαρά το καλλιτεχνικό σου δαιμόνιο. Οπότε κι εκείνο με τη σειρά του σ΄αφήνει ήσυχο να ζήσεις τις καθημερινές σου στιγμές. Αν του δώσεις μεγάλη σημασία, αν το βάλεις σε θρόνο, επόμενο είναι να σου επιβληθεί, με όλες τις οδυνηρές συνέπειες που μπορεί να έχει αυτό το επιβάλλον.  

Δημοσ.- Πιστεύετε ότι το ταλέντο είναι έμφυτο ή επίκτητο;
Ελ. Ζιώγα - Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν φυσικά χαρίσματα τα οποία εξουδετερώνουν απ΄την κακή τους χρήση. Άλλοι που δεν τα έχουν απ΄τη φύση τους,  αλλά τα αποκτούν απ΄το πάθος και την εργατικότητα. Κάποιοι τρίτοι, ευλογημένοι, που έχουν και το φυσικό χάρισμα, αλλά και το ευγενές πείσμα να το καλλιεργούν και να το κάνουν να ανθίζει  όσο πιο πολύ γίνεται. Υπάρχει βέβαια και μια τέταρτη ομάδα ανθρώπων που ούτε χαρίσματα έχουν, ούτε εργατικότητα, έχουν όμως τόσην οίηση που τους οδηγεί να φθονούν εκείνους που αξίζουν. Και σ’ αυτό είναι πράγματι πολύ δημιουργικοί....  


"Ανδρομάχη" του 'Ακη Δήμου

Δημοσ.- Τι συμβουλή θα δίνατε σε κάποιον νέο που θέλει να ασχοληθεί επαγγελματικά με την υποκριτική και ποιες πιστεύετε ότι είναι οι δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσει;
 Ελ. Ζιώγα - Θα του έλεγα, αν δεν  έχει πλούσιο μπαμπά,  να πιάσει πρώτα μια κανονική δουλειά. Αυτή είναι η πρώτη και κύρια συμβουλή μου σε κάποιον που, αυτούς τους ύποπτους καιρούς, θέλει να γίνει ηθοποιός. Η υποκριτική,  ως επάγγελμα, έχει υποστεί ολέθριο πλήγμα. Από κει και πέρα ας βάλει κάτω τις αντικειμενικές δυσκολίες και ας τις ζυγίσει σε σχέση με το πάθος του για δημιουργία. Και αν βεβαιωθεί ότι το δεύτερο ζυγίζει πιο πολύ απ΄τις πρώτες ας το τολμήσει. Θα πρέπει όμως να είναι έτοιμος ν΄αγωνιστεί σκληρά. Και προπάντων να μη δηλητηριαστεί απ΄τις κακουχίες και τις αδικίες που είναι αναπόφευκτο να υποστεί. Ο δρόμος της Τέχνης δεν είναι σπαρμένος με ροδοπέταλα...  Ιδιαίτερα σε εποχές οικονομικής κρίσης. 


Δημοσ.-O κάθε ηθοποιός υποκρίνεται πάνω στην σκηνή όμως τι γίνεται κάτω από αυτή, δηλαδή ποιος πιστεύετε πως είναι ο ρόλος της υποκρισίας στην σύγχρονη ζωή του ανθρώπου;
Ελ. Ζιώγα - Η υποκρισία  στη ζωή είναι κάτι φριχτό. Αποτρόπαιο. Η υποκριτική είναι ο αντίποδάς της. Κάτι ευγενές και φιλάνθρωπο. Όταν υποκρίνεσαι στη ζωή το κάνεις για να πετύχεις ένα στόχο για το συμφέρον σου.  Αντίθετα, όταν υποκρίνεσαι στη σκηνή, το κάνεις για να υπηρετήσεις τον άνθρωπο και τα ευγενή του ιδεώδη. Η δε  ψυχική διαδικασία είναι επίσης εντελώς διαφορετική. Στην πρώτη περίπτωση καλύπτεις τις πραγματικές σου προθέσεις με πονηριά προς όφελός σου. Στη δεύτερη αποκαλύπτεις όλη την αλήθεια σου άδολα, προς όφελος των άλλων.

Δημοσ.- Υπάρχει κάποιο γνωμικό που ακολουθείτε;
Ελ. Ζιώγα - «Αγώνας χωρίς αγωνία». Προσπαθώ να ακολουθήσω αυτό το ρητό.

Δημοσ.- Μετά από τόσο χρόνια παρουσίας στο χώρο έχετε άγχος πριν να βγείτε στην σκηνή και αν ναι πως το αντιμετωπίζετε;
Ελ. Ζιώγα - Φυσικά και έχω. Δεν το αντιμετωπίζω. Το αφήνω να κάνει τη δουλειά του γιατί τις περισσότερες φορές είναι γόνιμο.
Δημοσ.-Σ΄αυτή την περίπτωση λίγη αγωνία δεν βλάπτει...


."Χρωματιστές Γυναίκες" του Βασίλη Ζιώγα (με τη Λουκία Πιστιόλα)
 
Δημοσ.- ’Eχετε ασχοληθεί με τη στιχουργική. Ποια είναι η κύρια πηγή έμπνευσής σας όταν γράφετε;

Ελ. Ζιώγα - Η ζωή ολόκληρη.
Δημοσ.- Είστε ηθοποιός, στιχουργός και συγγραφέας. Ποιο από τα τρία νομίζετε ότι σας εκφράζει περισσότερο;
Ελ. Ζιώγα - Και τα τρία.
Δημοσ.- Υπάρχει κάτι με το οποίο δεν έχετε ασχοληθεί ακόμα αλλά θα θέλατε στο μέλλον;
Ελ. Ζιώγα - Φαντάζομαι ότι κάποια στιγμή θα επιθυμήσω να ησυχάσω από όλα.
Δημοσ.- Ποιο από τα τραγούδια που έχετε γράψει σας αγγίζει περισσότερο;
Ελ. Ζιώγα - Τα τραγούδια των άλλων. 
"Θανασάκης Πολιτευόμενος" ( με τον Πάνο Σκουρολιάκο και την Ειρήνη Χατζηκωνσταντή ) των Σακελλάριου-Γιαννακόπουλου 
"Θανασάκης Πολιτευόμενος" ( με τον Πάνο Σκουρολιάκο και την Ειρήνη Χατζηκωνσταντή ) των Σακελλάριου-Γιαννακόπουλου 

"Θανασάκης Πολιτευόμενος" ( με τον Πάνο Σκουρολιάκο και την Ειρήνη Χατζηκωνσταντή ) των Σακελλάριου-Γιαννακόπουλου 
Δημοσ.-  Κατάγεστε από μια καλλιτεχνική οικογένεια. Τι ρόλο έχει παίξει όλο αυτό μέχρι τώρα στην επαγγελματική σας πορεία;
Ελ. Ζιώγα -Ήταν κάτι που με μπέρδεψε και με ξεμπέρδεψε. 

Δημοσ.- Πως καταφέρνετε να συνδυάζετε την δουλειά σας με την καθημερινότητά σας, δηλαδή με την "γυναίκα" Ελένη Ζιώγα;
Ελ. Ζιώγα -Παίρνω βοήθεια από μια παράξενη, εσωτερική ισορροπία, που μου προσφέρει κυρίως το γεγονός ότι έχω γύρω μου ανθρώπους που αγαπώ και μ΄αγαπούν. Και γι’ αυτό μ’ ανέχονται.

Δημοσ.- Ποιο κατά την γνώμη σας είναι το χειρότερο ελάττωμα που μπορεί να έχει η συμπεριφορά ενός ανθρώπου και αντίθετα τι θεωρείτε ως προσόν σε αυτή;
Ελ. Ζιώγα -Οι ευγενείς άνθρωποι με αναπαύουν. Οι αγενείς με φέρνουν σε αμηχανία. 


Δημοσ.- Ποιο από τα τραγούδια σας ακούτε όταν είστε στεναχωρημένη και για ποιο λόγο;
Ελ. Ζιώγα - Σ’ αυτές τις περιπτώσεις αφήνω να στεναχωρηθώ και ταυτόχρονα προσπαθώ να ανακαλύψω ποια είναι η υπέροχη αλήθεια που κρύβεται πίσω από κάθε λύπη που μου παραχωρείται. Δεν ακούω τραγούδια.

"Μπιγκ Μπαγκ" του Βασίλη Ζιώγα (με τον Λευτέρη Λιθαρή)
 Δημοσ.- Κυρία Ζιώγα, διοργανώνετε έναν κύκλο σεμιναρίων δημιουργικής γραφής με τίτλο <<Δια γραφής έκφραση>>. Τι ακριβώς θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει κάποιος που θα παρευρεθεί; Ποια η αφορμή για αυτά τα σεμινάρια;
Ελ. Ζιώγα -Η αφορμή ήταν και παραμένει η ίδια: Η ανάγκη να ενωθούμε. Να κοιτάξουμε μέσα μας και μέσα στον άλλον. Να εμπιστευτούμε τη φαντασία μας και τη φαντασία του άλλου. Να διώξουμε το φόβο μας για κείνον και το φόβο του για μας. 

Δημοσ.- Τι είναι  για εσάς η έκφραση «δια γραφής;»
Ελ. Ζιώγα- Όλα τα παραπάνω. 

Δημοσ.- Με τι ασχολείστε αυτή τη στιγμή επαγγελματικά; Θα έχουμε την ευκαιρία να σας δούμε κάπου και ποια τα σχέδια σας για το μέλλον στην καλλιτεχνική και επαγγελματική σας πορεία;
Ελ. Ζιώγα- Έχω γράψει ένα θεατρικό έργο. Και με το καλό του χρόνου, Θεού θέλοντος,  θα ανέβει.

Δημοσ.-Σας ευχαριστούμε από καρδιάς! Είναι τιμή μας, που μια αποκλειστική συνέντευξη από μια ταλαντούχα συγγραφέα και ηθοποιό, θα κοσμεί το πρώτο τεύχος του ηλεκτρονικού μας περιοδικού.
Ελ. Ζιώγα-Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. Καλοτάξιδο το περιοδικό σας.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου