Οι συναντήσεις μας

2014-2015
1η συνάντηση


Γνωριμία των μελών του Ομίλου Δημοσιογραφίας

Συζήτηση στην ομάδα σχετικά με τις εμπειρίες τους από την καθημερινή ενημέρωση.

Εστιάζουμε στη διαδικτυακή ενημέρωση αλλά αναφερόμαστε και σε άλλα μέσα ενημερωσης

Συζήτηση και δημιουργία του λογότυπου του Ομίλου/ψηφιακής έκδοσης (τι σημαίνει λογότυπος, κατάθεση προτάσεων)

Συζήτηση για τα χαρακτηριστικά ομίλου

Βασικές έννοιες δημοσιογραφικής γλώσσας
Αρχίζουμε να φτάχνουμε το δικό μας κώδικα δεοντολογίας για τη συγγραφή ενός άρθρου ή μίας συνέντευξης

Τους προτρέπουμε να φέρουν στην επόμενη συνάντηση υλικό έντυπης ενημέρωσης που τους ενδιαφέρει (πρωτοσέλιδα, άρθρα, ρεπορτάζ) 



2η συνάντηση

Συζήτηση για κώδικα δημοσιογραφίας (Δημοσιογραφική Ηθική και Δεοντολογίας, εισαγωγή στο Δίκαιο και στο Δίκαιο των ΜΜ.

 Θέτουμε στόχους

Χωρισμός ομάδων και ανάθεση δραστηριοτήτων (συντάκτης, ρεπόρτερ, επιλογή κειμένων και αφιερωμάτων, επιμέλεια, φωτογράφος κ.α) ανάλογα με τα θέματα που ενδιαφέρουν την ομάδα και τις δεξιότητές τους
Ρεπορτάζ: η συλλογή ειδήσεων και πληροφοριών γύρω από ένα επίκαιρο θέμα ή γεγονός και η παρουσίασή του σε εφημερίδα ή περιοδικό, στην τηλεόραση ή στο ραδιόφωνο. Ο ρεπόρτερ είναι τα μάτια και τα αυτιά της εφημερίδας, του ραδιοφώνου, της τηλεόρασης, του μέσου.
Ο κανόνας των τριών Π, του Τ και του Γ 
Ποιος
Που
Πότε
Τι
Γιατί

 Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες δημοσιογράφων και περαστικών (εναλλάσσοντας  τους ρόλους) και πραγματοποιούν  μίνι συνεντεύξεις με προκαθορισμένα  ερωτήματα.


3η συνάντηση 

Συζήτηση και επιλογή  θεμάτων που θα μπορούσαν να ασχοληθούν οι μαθητές βλέποντας τη δομή και τη θεματολογία εφημερίδων ευρείας και τοπικής κυκλοφορίας.
Ξεκλειδώνουμε τα κείμενα...
Μελετούμε το υλικό που έχουν φέρει οι μαθητές (ποιό είναι το θέμα του κειμένου, ποιος ο συντάκτης, εάν αναφέρεται, σε ποιους απευθύνεται, εάν αναφέρονται, σχέση γλωσσικού και εικονικού στοιχείου, σε ποιές κοινωνικές περιστάσεις συναντούμε ανάλογα κείμενα, ποιός είνναι ο σκοπός του κειμένου)
Πρακτική άσκηση με βάση τα κείμενα.
Μαθαίνω να γράφω ένα απλό άρθρο.
Τα βασικά στοιχεία που πρέπει να περιέχει.

4η συνάντηση

 Ιστορική αναδρομή στην κατοχύρωση των ελευθεριών της έκφρασης, του Τύπου και στην παράλληλη γέννηση και εξέλιξη του δημοσιογραφικού επαγγέλματος.
Εξέταση θεωριών σχετικά με τη φύση της δημοσιογραφικής δεοντολογίας, καθώς και οι βασικές αρχές και αξίες του δημοσιογραφικού επαγγέλματος.
Συν-ανάγνωση κειμένων
Το κάθε μέλος της ομάδας αναλαμβάνει να διαβάσει ένα προτεινόμενο άρθρο και να πει τις εντυπώσεις του, να εκφράσει τη γνώμη του και να αιτιολογήσει με βιωματικούς όρους(γιατί του άρεσε ή όχι, τι του θύμισε, αν μπόρεσε να κατανοήσει το ιστορικο-κοινωνικό πλαίσιο της εποχής που αναφέρεται το κείμενο, αν έχει παρόμοιες εμπειρίες ή ακούσματα)
Σχολιασμός των διαφορετικών όψεων ενός θέματος 

5η συνάντηση


Η επαγγελματική δημοσιογραφική συνέντευξη

Η συνέντευξη αποτελεί τη βάση του ρεπορτάζ, είναι η άμεση επαγγελματική αξιοποίηση της πηγής ή των πηγών του δημοσιογράφου και έτσι εξυπηρετεί τον στόχο της ειδησεογραφίας και της ενημέρωσης του κοινωνικού συνόλου.
Ο στόχος δηλαδή του σύγχρονου δημοσιογράφου είναι η επιλογή της κατάλληλης πηγής, η άντληση πληροφοριών με την συνέντευξη, η καταγραφή τους και η ενημέρωση του κοινωνικού συνόλου.
Είναι λοιπόν φανερό πως η τεχνική της συνέντευξης είναι το βασικό επαγγελματικό εργαλείο που θα αξιοποιήσει για την επιτυχία της αποστολής του. Ο έλεγχος της συνέντευξης και η σωστή κατεύθυνση της πηγής απαιτούν μαεστρία και επαγγελματισμό.
Η αξιοποίηση των τεχνικών συνέντευξης οδηγεί στην είδηση και η κατάλληλη επιλογή των ερωτήσεων, το ύφος, το ήθος και η εγρήγορση, η πρωτοτυπία, οι γνώσεις του δημοσιογράφου είναι τα στοιχεία που μπορούν να κάνουν τη συνέντευξη ουσιώδη, ενδιαφέρουσα, πλήρη.

Ανάλυση των τύπων των ερωτήσεων, 
Η προετοιμασία της συνέντευξης
Οι τρόποι πραγματοποίησής της και η αποτύπωσή της     
Είδη συνέντευξης

6η συνάντηση

Στοιχεία προετοιμασίας συνέντευξης

Για να γίνεται επαγγελματικά από το δημοσιογράφο πρέπει να αντιμετωπίζεται με την οργάνωση, τη σοβαρότητα και την τεχνική κατάρτιση που αντιμετωπίζονται σήμερα όλα τα projects.


Η φάση του προγραμματισμού- Στοιχεία προετοιμασίας


Τεχνολογική Προετοιμασία
Τεχνολογία ακρόασης


Η επιλογή του εξοπλισμού
Η δοκιμή του εξοπλισμού
Ακουστική καταγραφή
Εξάσκηση των μαθητών του Ομίλου πραγματοποιώντας ψεύτικες συνεντεύξεις πριν από την πραγματική συνέντευξη

Τηλεοπτική καταγραφή

7η συνάντηση
Τρόποι διεξαγωγής της συνέντευξης/Ελεύθερη συνέντευξη
Ο δημοσιογράφος δημιουργεί ένα κλίμα φιλικό και χωρίς συγκεκριμένες ερωτήσεις κατευθύνει τη συζήτηση σύμφωνα με το πλάνο που έχει προκαθορίσει. Ένα τέτοιο είδος συνέντευξης απαιτεί από το δημοσιογράφο να ακούει προσεκτικά και να θέτει τα ανάλογα ερωτήματα.
Κατευθυνόμενες ή δομημένες συνεντεύξεις
Πραγματοποιούνται μέσω ενός πλαισίου ερωτημάτων, το οποίο περιέχει ανοιχτές τυποποιημένες  ερωτήσεις, που ακολουθούν μία σειρά. Οι ερωτήσεις συντάσσονται εκ των προτέρων και η σειρά που ακολουθείται δεν αλλάζει.
Ημι-κατευθυνόμενη συνέντευξη
Αποτελείται από ένα σχέδιο συνέντευξης 

Πραγματοποίηση της συνέντευξης

Τώρα είναι η στιγμή να αρχίσετε τη συνέντευξη. Η ποιότητα των ερωτήσεών σας θα καθορίσει την επιτυχία της προφορικής ιστορίας. Μια καλή ερώτηση μπορεί να χρησιμεύσει ως σημείο προώθησης, επιτρέποντας στον συνομιλητή να δώσει τις ιστορίες της ζωής του και τις εμπειρίες του.
Οι ακόλουθες συμβουλές, θα σας βοηθήσουν να διεξάγετε μια επιτυχημένη συνέντευξη:
Προετοιμαστείτε
Όσα περισσότερα ξέρετε πριν από τη συνέντευξη, τόσο καλύτερα προετοιμασμένες  θα είναι οι ερωτήσεις σας.
Φροντίστε να προϊδεάσετε τον συνομιλητή σας
Αισθανθείτε ελεύθερος να μοιραστείτε μερικές γενικές ερωτήσεις με τον συνεντευξιαζόμενο πριν από τη συνέντευξη προκειμένου να του δώσετε μια αίσθηση για αυτό που σας ενδιαφέρει. Σημείωση: Πιθανώς δεν είναι καλή ιδέα να μοιραστείτε ολόκληρο τον κατάλογο των ερωτήσεών σας, καθώς αυτό μπορεί να φανεί υπερενθουσιώδες και να μειώσει τον αυθορμητισμό της ανταλλαγής. 

8η συνάντηση

Τεχνικές για την Επιτυχία μιας Συνέντευξης

GOAL - Η ακροστοιχίδα της επιτυχίας
Πρόκειται για μία τεχνική που μπορεί να χρησιμοποιηθεί κυρίως σε συνεντεύξεις – πορτρέτα. Εάν ο δημοσιογράφος  οδηγήσει τη συνέντευξη σε τέσσερα βασικά θεματικά πεδία είναι σίγουρο πως θα ενημερώσει τους αναγνώστες ή το κοινό του με ενδιαφέροντα στοιχεία ή και ειδήσεις για το πρόσωπο στο οποίο παίρνει συνέντευξη.
Αυτά τα θεματικά πεδία είναι:
  1. Οι στόχοι (goals) που είχε ή έχει θέσει από την αρχή της πορείας του/της.
  2. Τα εμπόδια (obstacles) που αντιμετώπισε στην πορεία ή στην προσπάθεια επίτευξης των στόχων του/της.
  3. Οι επιτυχίες (achievements) που κατόρθωσε.
  4. Η συνολική του διαδρομή (Logistics) που μπορεί να αποτελεί παράδειγμα για το κοινό.

9η συνάντηση
Προετοιμασία για τις πρώτες συνεντεύξεις!


ΠΡΟΣΟΧΗ πολλές από τις απαντήσεις των συνεντευξιαζομένων είναι off the record. Αυτό σημαίνει ότι δεν αποδίδονται και χρησιμεύουν μόνο για δική μας πληροφόρηση. Πολλές φορές με την άδεια του συνεντευξιαζόμενου δίνεται σαν πληροφορία στο ρεπορτάζ αλλά δεν αποδίδεται σε καμία περίπτωση. Διαφορετικά είναι παράβαση ενός γενικού αποδεκτού όρου δεοντολογίας. Επίσης σεβόμαστε το dead lines δηλαδή την προκαθορισμένη ημερομηνία και ώρα παράδοσης του ρεπορτάζ.

10η συνάντηση
Η πρώτη μας συνέντευξη με καλεσμένο στο σχολείο.
Συζήτηση και ανατροφοδότηση.

11η συνάντηση
Προετοιμάσια για τη διοργάνωση ημερίδας δημοσιογραφίας.
Ανάθεση ρόλων, αρμοδιοτήτων.

12η συνάντηση
Δεύτερη συνέντευξη με καλεσμένο
Συζήτηση και ανατροφοδότηση.
  
13η συνάντηση
Τρίτη συνέντευξη με καλεσμένο
Συζήτηση και ανατροφοδότηση.

14η συνάντηση
Τέταρτη συνέντευξη με καλεσμένο
Συζήτηση και ανατροφοδότηση.

15η συνάντηση
Προετοιμασία για την ύλη του πρώτου τεύχους του περιοδικού μας.
Ανάθεση αρμοδιοτήτων.
Γενική επιμέλεια
Συζήτηση και ανατροφοδότηση.

16η συνάντηση
Συλλογή κειμένων, συνεντεύξεων, ρεπορτάζ.
Επιλογή

17η συνάντηση
Προετοιμασία για την ύλη του δεύτερου τεύχους του περιοδικού μας.
Ανάθεση αρμοδιοτήτων.
Γενική επιμέλεια
Συζήτηση και ανατροφοδότηση.

 18η συνάντηση
Συλλογή κειμένων, συνεντεύξεων, ρεπορτάζ.
Επιλογή

19η συνάντηση
Προετοιμασία για την ύλη του τρίτου τεύχους του περιοδικού μας.
Ανάθεση αρμοδιοτήτων.
Γενική επιμέλεια
Συζήτηση και ανατροφοδότηση.

20η συνάντηση
Συλλογή κειμένων, συνεντεύξεων, ρεπορτάζ.
Επιλογή

21  η συνάντηση
Επεξεργασία video (αφιέρωμα στο Πειραματικό: Η ιστορία του σχολείου μας)
Επεξεργασία 4ου τεύχους (επιλογή κειμένων, θεματικές,
Ανάθεση αρμοδιοτήτων.
Γενική επιμέλεια κ.α)


22η συνάντηση


Τελικη επεξεργασία video (αφιέρωμα στο Πειραματικό: Η ιστορία του σχολείου μας)- Συμμετοχή σε διαγωνισμό
Τελική επεξεργασία 4ου τεύχους

23η συνάντηση
Ανασκόπηση της χρονιάς
Γενική ανατροφοδότηση
Τελική αποτίμηση-κλείσιμο της χρονιάς




2015-2016


1η συνάντηση


Γνωριμία των μελών του Ομίλου Δημοσιογραφίας/Συζήτηση στην ομάδα σχετικά με τις εμπειρίες τους από την καθημερινή ενημέρωση.Εστιάζουμε στη διαδικτυακή ενημέρωση αλλά αναφερόμαστε και σε άλλα μέσα ενημέρωσης

Συζήτηση για τα χαρακτηριστικά ομίλου

Βασικές έννοιες δημοσιογραφικής γλώσσας
Αρχίζουμε να φτάνουμε το δικό μας κώδικα δεοντολογίας για τη συγγραφή ενός άρθρου ή μίας συνέντευξης/ Τους προτρέπουμε να φέρουν στην επόμενη συνάντηση υλικό έντυπης ενημέρωσης που τους ενδιαφέρει (πρωτοσέλιδα, άρθρα, ρεπορτάζ)

2η συνάντηση

Συζήτηση για κώδικα δημοσιογραφίας (Δημοσιογραφική Ηθική και Δεοντολογίας, εισαγωγή στο Δίκαιο και στο Δίκαιο των ΜΜ.
Χωρισμός ομάδων και ανάθεση δραστηριοτήτων (συντάκτης, ρεπόρτερ, επιλογή κειμένων και αφιερωμάτων, επιμέλεια, φωτογράφος κ.α) ανάλογα με τα θέματα που ενδιαφέρουν την ομάδα και τις δεξιότητές τους. Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες δημοσιογράφων και περαστικών (εναλλάσσοντας τους ρόλους) και πραγματοποιούν μίνι συνεντεύξεις με προκαθορισμένα ερωτήματα.
Ρεπορτάζ: η συλλογή ειδήσεων και πληροφοριών γύρω από ένα επίκαιρο θέμα ή γεγονός και η παρουσίασή του σε εφημερίδα ή περιοδικό, στην τηλεόραση ή στο ραδιόφωνο. Ο ρεπόρτερ είναι τα μάτια και τα αυτιά της εφημερίδας, του ραδιοφώνου, της τηλεόρασης, του μέσου.
Ο κανόνας των τριών Π, του Τ και του Γ

Ποιος
Που
Πότε
Τι
Γιατί

3η συνάντηση

Συζήτηση και επιλογή θεμάτων που θα μπορούσαν να ασχοληθούν οι μαθητές βλέποντας τη δομή και τη θεματολογία εφημερίδων ευρείας και τοπικής κυκλοφορίας.
Ξεκλειδώνουμε τα κείμενα...
Μελετούμε το υλικό που έχουν φέρει οι μαθητές (ποιό είναι το θέμα του κειμένου, ποιος ο συντάκτης, εάν αναφέρεται, σε ποιους απευθύνεται, εάν αναφέρονται, σχέση γλωσσικού και εικονικού στοιχείου, σε ποιές κοινωνικές περιστάσεις συναντούμε ανάλογα κείμενα, ποιός είνναι ο σκοπός του κειμένου)
Πρακτική άσκηση με βάση τα κείμενα.
Μαθαίνω να γράφω ένα απλό άρθρο.
Τα βασικά στοιχεία που πρέπει να περιέχει.

4η συνάντηση

Ιστορική αναδρομή στην κατοχύρωση των ελευθεριών της έκφρασης, του Τύπου και στην παράλληλη γέννηση και εξέλιξη του δημοσιογραφικού επαγγέλματος.
Εξέταση θεωριών σχετικά με τη φύση της δημοσιογραφικής δεοντολογίας, καθώς και οι βασικές αρχές και αξίες του δημοσιογραφικού επαγγέλματος.
Συν-ανάγνωση κειμένων
Το κάθε μέλος της ομάδας αναλαμβάνει να διαβάσει ένα προτεινόμενο άρθρο και να πει τις εντυπώσεις του, να εκφράσει τη γνώμη του και να αιτιολογήσει με βιωματικούς όρους(γιατί του άρεσε ή όχι, τι του θύμισε, αν μπόρεσε να κατανοήσει το ιστορικο-κοινωνικό πλαίσιο της εποχής που αναφέρεται το κείμενο, αν έχει παρόμοιες εμπειρίες ή ακούσματα)
Σχολιασμός των διαφορετικών όψεων ενός θέματος

5η συνάντηση
Η επαγγελματική δημοσιογραφική συνέντευξη
Η συνέντευξη αποτελεί τη βάση του ρεπορτάζ, είναι η άμεση επαγγελματική αξιοποίηση της πηγής ή των πηγών του δημοσιογράφου και έτσι εξυπηρετεί τον στόχο της ειδησεογραφίας και της ενημέρωσης του κοινωνικού συνόλου.
Η αξιοποίηση των τεχνικών συνέντευξης οδηγεί στην είδηση και η κατάλληλη επιλογή των ερωτήσεων, το ύφος, το ήθος και η εγρήγορση, η πρωτοτυπία, οι γνώσεις του δημοσιογράφου είναι τα στοιχεία που μπορούν να κάνουν τη συνέντευξη ουσιώδη, ενδιαφέρουσα, πλήρη.
Ανάλυση των τύπων των ερωτήσεων,
Η προετοιμασία της συνέντευξης
Οι τρόποι πραγματοποίησής της και η αποτύπωσή της
Είδη συνέντευξης


6η συνάντηση
Στοιχεία προετοιμασίας συνέντευξης. Για να γίνεται επαγγελματικά από το δημοσιογράφο πρέπει να αντιμετωπίζεται με την οργάνωση, τη σοβαρότητα και την τεχνική κατάρτιση που αντιμετωπίζονται σήμερα όλα ταprojects. Η φάση του προγραμματισμού- Στοιχεία προετοιμασίας

Τεχνολογική Προετοιμασία
Τεχνολογία ακρόασης
Η επιλογή του εξοπλισμού
Η δοκιμή του εξοπλισμού
Ακουστική καταγραφή
Εξάσκηση των μαθητών του Ομίλου πραγματοποιώντας ψεύτικες συνεντεύξεις πριν από την πραγματική συνέντευξη
Τηλεοπτική καταγραφή

7η συνάντηση

Τρόποι διεξαγωγής της συνέντευξης/Ελεύθερη συνέντευξη
Ο δημοσιογράφος δημιουργεί ένα κλίμα φιλικό και χωρίς συγκεκριμένες ερωτήσεις κατευθύνει τη συζήτηση σύμφωνα με το πλάνο που έχει προκαθορίσει. Ένα τέτοιο είδος συνέντευξης απαιτεί από το δημοσιογράφο να ακούει προσεκτικά και να θέτει τα ανάλογα ερωτήματα.
Κατευθυνόμενες ή δομημένες συνεντεύξεις
Πραγματοποιούνται μέσω ενός πλαισίου ερωτημάτων, το οποίο περιέχει ανοιχτές τυποποιημένες ερωτήσεις, που ακολουθούν μία σειρά. Οι ερωτήσεις συντάσσονται εκ των προτέρων και η σειρά που ακολουθείται δεν αλλάζει.
Ημι-κατευθυνόμενη συνέντευξη. Αποτελείται από ένα σχέδιο συνέντευξης.
Πραγματοποίηση της συνέντευξης


8η συνάντηση
Τώρα είναι η στιγμή να αρχίσετε τη συνέντευξη. Η ποιότητα των ερωτήσεών σας θα καθορίσει την επιτυχία της προφορικής ιστορίας. Μια καλή ερώτηση μπορεί να χρησιμεύσει ως σημείο προώθησης, επιτρέποντας στον συνομιλητή να δώσει τις ιστορίες της ζωής του και τις εμπειρίες του.
Οι ακόλουθες συμβουλές, θα σας βοηθήσουν να διεξάγετε μια επιτυχημένη συνέντευξη:
Προετοιμαστείτε

9η συνάντηση

Τεχνικές για την Επιτυχία μιας Συνέντευξης


10η συνάντηση
Προετοιμασία για τις πρώτες συνεντεύξεις!


11η συνάντηση
Προετοιμασία για την ύλη του πρώτου τεύχους αυτής της χρονιάς του περιοδικού μας.
Ανάθεση αρμοδιοτήτων.
Γενική επιμέλεια
Συζήτηση και ανατροφοδότηση.

12η συνάντηση
Συλλογή κειμένων, συνεντεύξεων, ρεπορτάζ.
Επιλογή

13η συνάντηση
Προετοιμασία για την ύλη του δεύτερου τεύχους του περιοδικού μας.
Ανάθεση αρμοδιοτήτων.
Γενική επιμέλεια
Συζήτηση και ανατροφοδότηση.

14η συνάντηση
Συλλογή κειμένων, συνεντεύξεων, ρεπορτάζ.
Επιλογή

15η συνάντηση
Προετοιμασία για την ύλη του τρίτου τεύχους του περιοδικού μας.
Ανάθεση αρμοδιοτήτων.
Γενική επιμέλεια
Συζήτηση και ανατροφοδότηση.
Συλλογή κειμένων, συνεντεύξεων, ρεπορτάζ.
Επιλογή

16η συνάντηση
Επεξεργασία 6ου τεύχους (επιλογή κειμένων, θεματικές)
Ανάθεση αρμοδιοτήτων.
Γενική επιμέλεια κ.α)


17η συνάντηση












Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου