Τι γράφεις; Τύπο(τα)
της Ζώγιας Καλούδη
Γνωρίζουμε ότι
η είδηση που σήμερα παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην καθημερινότητά μας έχει και
αυτή περάσει από κάποια στάδια εξέλιξης με αποτέλεσμα τη σημερινή άμεση και
γρήγορη ενημέρωση μεγάλου πληθυσμού. Για το λόγο αυτό στο Π.Π.ΓΕΛ.ΠΑ.ΜΑΚ στις 4.11.2014 με πρωτοβουλία της κ. Ξ. Αλμπανάκη, υπεύθυνη του Ομίλου
Δημοσιογραφίας του σχολείου μας πραγματοποιήθηκε επιμορφωτική
ημερίδα με θέμα την είδηση και πως σχεδιάζεται αυτή αλλά και την
αντικειμενικότητα και τη σκοπιμότητά της.
Την εκδήλωση
τίμησαν με την παρουσία τους ο Πρόεδρος του ΕΠΕΣ του σχολείου κ. Δ. Γουδήρας που αγκάλιασε αυτή την
πρωτοβουλία και φυσικά η κ. Δ. Μιχελάκη υπεύθυνη του γραφείου Περιβαλλοντικής
Εκπαίδευσης της Δ/νσης Β/θμιας Εκπαίδευσης Δ. Θεσσαλονίκης, η οποία συνέβαλε
καθοριστικά στην οργάνωση της εκδήλωσης.
Η ημερίδα
ξεκίνησε με το καλωσόρισμα της Δ/ντριας κ. Τρ. Σύβακας ενώ ακολούθησε μία
εισαγωγική ομιλία από την υπεύθυνη της οργάνωσης κ. Ξ. Αλμπανάκη. Ακολούθησαν
οι κύριοι της ομιλητές της με πρώτο τον κ. Χρ. Μάττη από το Μακεδονικό
Πρακτορείο Ειδήσεων. Στο πλαίσιο αυτό αναφέρθηκε ότι η δημοσιογραφία αποτελεί
την τέταρτη εξουσία και ότι θα έπρεπε να διδάσκεται στα σχολεία καθώς ασκεί
πολλαπλό έργο και έχει κοινωνικό ρόλο. Ακόμη δεν θα μπορούσαμε να μην
αναφέρουμε την ιστορική αναδρομή του ίδιου και την αναφορά του στην εξέλιξη της
είδησης πόσο μάλλον σήμερα, την εποχή του διαδικτύου, που έχουν καταργηθεί πολλοί
χρονοβόροι και δαπανηροί παράγοντες για την δημοσίευση της είδησης.
Βασικοί άξονες
της είδησης, όπως ανέφερε είναι η απήχηση και η σημαντικότητα, δύο
αντικρουόμενες πολλές φορές έννοιες που καθιστούν την δημοσιογραφία κυνική
γιατί υπάρχει πλέον και ο παράγοντας του κέρδους και πιο επωφελής είναι η
απήχηση. Τέλος ο κ. Μάττης έκλεισε την ομιλία του με μια διαχρονική και
αξιοσημείωτη φράση «Η είδηση δεν μπορεί να είναι αντικειμενική, καθώς ο
δημοσιογράφος παραθέτει όλες τις απόψεις, όμως είναι και πρέπει να είναι
πάντοτε αμερόληπτη» αυτός είναι ίσως ένας από τους σημαντικότερους ηθικούς
κανόνες των δημοσιογράφων.
Στην συνέχεια ακολούθησε μια ενημέρωση από τον κ. Δάνο Δανιηλίδη, δημοσιογράφο-περιηγητή,
σχετικά με το ταξιδιωτικό ρεπορτάζ και θα μπορούσαμε να πούμε ότι το πάθος με
το οποίο μιλούσε για το επάγγελμά του μας μάγεψε και μας ταξίδεψε. Διευκρίνισε από την αρχή ότι το επάγγελμα του ταξιδιωτικού δημοσιογράφου
απαιτεί πολλά ταξίδια και ελεύθερο χρόνο
καθώς αφορά την κάλυψη και την καταγραφή νέων τουριστικών προϊόντων και παροχών
διάφορων χωρών και πόλεων γι’ αυτό και
οργανώνονται ταξίδια υπό την αιγίδα ταξιδιωτικών γραφείων αλλά και πρεσβειών ή
προξενείων των άμεσα ενδιαφερόμενων προορισμών. Το ταξιδιωτικό ρεπορτάζ έχει
σκοπό να προβάλλει την περιβαλλοντική συνείδηση, τα προβλήματα αλλά και το
κοινό ενδιαφέρον –ευαισθητοποίηση σχετικά με αυτά. Ένας χαρακτηρισμός που έδωσε
ο ίδιος είναι ότι πρόκειται για ένα κυνήγι αξιοθέατων το οποίο διευρύνει τους
ορίζοντες και καταργεί τα σύνορα. Ο κ. Δ. Δανιηλίδης αναφέρθηκε ακόμη στην
οργάνωση ενός τέτοιου ταξιδιού υπογραμμίζοντας ότι η φωτογράφηση, οι σημειώσεις
και τέλος η αρχειοθέτηση τους είναι
καταλυτική παράγοντες για την σύνταξη του άρθρου. Δεν δίστασε να αναφερθεί
στις δύσκολες συνθήκες κάτω από τις οποίες εργάζονται οι ρεπόρτερ καθώς τα
συμφέροντα είναι πολλά που τους περιορίζουν ενώ η δημοσιογραφία θα έπρεπε να
είναι λειτούργημα.
Κλείνοντας καυτηρίασε
τη χειραγώγηση των δημοσιογράφων καθώς η δημοσιογραφία πρέπει να κρατά απόσταση, να μην χαϊδεύει "αυτιά", να είναι
η φωνή του λαού και όχι της εξουσίας. Τόνισε επίσης την σπουδαιότητα της
βιωματικής εμπειρίας καθώς όπως είπε και ο ίδιος «πρώτα ζούμε, και μετά
γράφουμε». Στο πλαίσιο αυτό ακολούθησε ένα βιωματικό εργαστήρι για τους μαθητές
οι οποίοι έγραψαν μόνοι τους ένα άρθρο σχετικά με έναν προορισμό διατηρώντας την
αμεροληψία του και παρουσιάζοντας και τις δύο όψεις του νομίσματος. Έτσι
επικράτησε ένα κλίμα ενθουσιασμού και παρουσιάστηκαν αξιόλογες εργασίες που
προκάλεσαν τον θαυμασμό τόσο του κ. Δ. Δανιηλίδη όσο και της κ. Δ. Μιχελάκη. Τέλος οι φοιτήτριες κ. Ναθαναηλίδου
και κ. Βικελίδου από την σχολή Μ.Μ.Ε. του Α.Π.Θ.μας μίλησαν σχετικά με την
σχολή τους ,τη κάρτιση του δημοσιογράφου και το μέλλον του επαγγέλματος ενώ
δόθηκε και στους μαθητές η ευκαιρία να τους απευθύνουν ερωτήσεις.
Αποσπάσματα από την ημερίδα μπορείτε να παρακολουθήσετε εδώ:
Αποσπάσματα από την ημερίδα μπορείτε να παρακολουθήσετε εδώ:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου